"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2004-12-15' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Wednesday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

گفتگوي مشروح خبرگزاري ورزش ايران با برانكو ايوانكوويچ: ابهام در صعود

برانكو ايوانكوويچ سرمربي تيم ملي كشورمان روزهاي شلوغي را در آينده در پيش رو خواهد داشت. مسابقات مقدماتي جام جهاني و صعود ايران به اين رقابت ها دغدغه اصلي برانكو در اين روزها است.
وي تمام مدت ديروز را در جلسات مختلف سپري كرد تا با آخرين تغيير و تحولات ايران خود را هماهنگ كند.
برانكو صبح امروز در گفت وگويي اختصاصي با گروه فوتبال خبرگزاري ورزش ايران (ايپنا) به سوالات مطرح شده پاسخ داد:

ايپنا: پيش از هرچيز از مسابقات مقدماتي جام جهاني بگوييد كه از اهميت زيادي در ميان طرفداران فوتبال در ايران برخوردار است .
هشت تيم از بهترين تيم هاي آسيايي به مرحله پاياني راه يافته اند و هر هشت تيم جزء قوي ترين تيم ها به حساب مي آيند.
هر يك از آنها توانايي غلبه بر ديگري را دارند ،اكثر اين تيم ها در حال حاضر در رقابت هاي جام خليج فارس با يكديگر به رقابت مي پردازند و از اين طريق مي توان به قدرت آنها پي برد.
از قرار معلوم گروه دوم كه تيم ملي ايران نيز در آن حضور دارد سخت تر از گروه اول است، سه تيم از اين گروه در مرحله نيمه نهايي رقابت هاي جام ملت هاي آسيا حضور داشته اند و اين براي اثبات قدرت آنها كافي است، منظور من ايران ، ژاپن و بحرين است.

ايپنا: با توجه به صحبت هاي شما اصلي ترين حريفان ما در اين رقابت ها دو تيم ژاپن و بحرين خواهند بود؟

البته اين طور است، ولي نبايد كره شمالي را فراموش كنيم. اين تيم جاه طلب در واقع قادر به كسب نتايج تعجب آور خواهد بود.وقتي من گروه دوم را به عنوان گروه دشوار به كار بردم تيم كره شمالي نيز جز آنها بود اما دغدغه من چيزي ديگري بود.

ايپنا: بيشتر توضيح مي دهيد؟

با توجه به قرعه كشي و برنامه ريزي زماني امكان دارد كه با مشكلاتي مواجه شويم. در ديدار اول ما ميهمان بحرين خواهيم بود ،بهترين تيم از نظر فيفا در سال 2003 كه بيشترين رشد و صعود رادر رده بندي فيفا به خود اختصاص داده بود.
بعد از اين ديدار به فاصله چهار روز بايد خود را براي رويارويي با كره شمالي آماده كنيم، با توجه به زمان كوتاه و مسافت زياد امكان بروز مشكل وجود دارد .
ايپنا: با توجه به اين مسائل فكر مي كنيد ايران به عنوان تيم اول به جام جهاني صعود مي كند ؟

چه اهميتي دارد كه ايران اول صعود كند يا دوم، مهم اين است كه به جام جهاني صعود كنيم و در اين رقابت ها حاضر شويم.
اما اين را همه مي دانيم كه ايران و ژاپن شانس اول صعود به جام جهاني هستند ولي اين به آن معنا نيست كه خود را از حالا در جام جهاني ببينيم چرا كه لحظه به لحظه امكان تغيير دراين مسابقات وجود دارد و صعود ايران كاملا در پرده ابهام قرار دارد.

ايپنا: آيا عملكرد لژيونرها را زير نظر داريد؟

من تمامي مسابقات لژيونرها را زير نظر دارم و آرزو مي كنم با حضور بهترين بازيكنان در تيم ملي موفق به صعود به جام جهاني بشويم.

ايپنا: آيا نيمكت نشيني مهدوي كيا و هاشميان باعث تغيير عقيده شما نخواهد شد ؟

اميدوارم آنها هر چه زودتر بتوانند براي تيم باشگاهي خود بازي كنند ،ولي دليلي براي دعوت نكردن آنها نمي بينم ، چرا كه اين دو موفقتا نيمكت نشين هستند .
در تيم بايرن مونيخ بزرگترين بازيكنان حضور دارند، رابرت كواچ ،سانيول و دايسلر هم در اين تيم نيمكت نشين هستند، پس بايد گفت كه آنها نبايد به تيم ملي كشورشان دعوت شوند.
در بايرن مونيخ 25 بازيكن ملي پوش از سراسر دنيا حضور دارد و با اين حساب حتي حضور در ميان 18 بازيكن كار دشواري است .
در هامبورگ هم همين شرايط وجود دارد و از آنجا كه اين تيم به تازگي نتيجه گرفته است مهدوي كيا براي پيدا كردن جايگاه قبلي خود كار دشواري را پيش رو دارد.

ايپنا: تكليف فريدون زندي براي حضور در تيم ملي كشورمان چه زماني روشن خواهد شد، به نظر مي رسد او همچون سال گذشته براي جواب دادن زمان خواسته است؟

شرايط فعلي او با سال گذشته تفاوت دارد، سال قبل او هنوز براي حضور در تيم ملي ايران مجوز دريافت نكرده بود، اما فيفا به زندي اين اجازه را داده و او مي تواند از بين ايران و آلمان يكي را انتخاب كند چرا كه هم گذرنامه ايراني در دست دارد و هم آلماني .
زندي يكي از بهترين هاي بوندسليگا به حساب مي آيد بنابراين مسئولان تيم ملي آلمان نيز بر روي وي نظر خواهند داشت.
طبيعتا وي كار دشواري پيش رو خواهد داشت و بايد تمام جوانب را در نظر بگيرد. تصميم گيري در خصوص رها كردن تيم ملي آلمان و حضور يافتن در ايران كار راحتي نيست.

ايپنا: قصد داريد بازيكن جديدي از ليگ برتر به اردو دعوت كنيد؟

طبيعتا وظيفه من زير نظر گرفتن تمامي بازيكنان است و درهاي تيم ملي به روي همه باز است. هر هفته سعي مي كنم بازي هاي ليگ را زير نظربگيرم ولي نمي توانم بيش از دو ديدار را نگاه كنم.
با اين حال از شرايط تمامي بازيكنان مطلع هستم، در تيم ملي نيز يازده نفر مي توانند بازي كنند و با توجه به وضعيت درخشاني كه بازيكنان ليگ برتر دارند با تمام وجود علاقه دارم به بهترين شكل ممكن بهترين بازيكنان را دعوت كنم.

ايپنا: تعدادي از بازيكنان به خصوص در پرسپوليس علاقه زيادي به حضور در تيم ملي از خود نشان دادند، به طور مثال كريم باقري تلاش زيادي مي كند تا در جام جهاني تيم ملي را همراهي كند. اين تلاش ها با توجه به مصدوميت نويد كيا و كاويانپور به نظر شما ثمر خواهد داشت؟

خوشبختانه محرم نويد كيا بهبود يافته و تمرينات خود را شروع كرده است. من انگيزه و جاه طلبي همه بازيكنان را براي حضور در تيم ملي در اين برهه از زمان ستايش مي كنم، به غير از باقري بازيكناني چون ميناوند نيز هستند كه خواهان حضور در تيم ملي باشند .
قبلا هم گفتم درهاي تيم ملي بر روي همه باز است و باعث خوشحالي ما خواهد بود كه حضوردر تيم ملي انگيزه اي شده تا بازيكنان براي تيم هاي خود به نحو احسن بازي كنند. اما شما انتظار داريد كه من بازيكني مثل جواد نكونام را از تيم ملي كنار بگذارم.

ايپنا: در صورتي كه بازيكن ملي پوشي در مسابقات ليگ برتر ضعيف عمل كند امكان حضورش در تيم ملي خواهد بود ؟

خير، ولي شما بگويد كدام ملي پوش در كدام تيم ضعيف كار مي كند تا من نيز آگاه باشم. بازيكنان تيم فولاد كه در مكان دوم قرار دارند جز بهترين هاي ليگ هستند، ملي پوشان پاس نيز همين طور.
خداداد عزيزي، آرش برهاني، محمد نصرتي، جواد نكونام در ديدار آخر خود در ليگ ستاره بودند، آنها مي توانستند با شروع خوبي كه داشتند حتي پيروز ميدان باشند.
در پرسپوليس جواد كاظميان و يحيي گل محمدي در آمادگي به سر مي برند و چند بازيكن ديگر نيز از اين تيم به گونه اي بازي مي كنند كه مي توانند خود را به تيم ملي تحميل كنند.
در استقلال نيكبخت واحدي و چند نفر ديگر بهترين بازي را مي كنند و در گزارشي كه دريافت كردم ستار زارع در برق شيراز هنوز جز بهترين ها قرار دارد . آيا مي خواهيد تمام بازيكنان را نام ببرم.

ايپنا: براي آمادگي تيم ملي در مسابقات مقدماتي جام جهاني چه برنامه هايي در نظر گرفته ايد، آيا پاناما حريف مناسبي براي تيم ملي ايران خواهد بود؟

در برنامه هاي تيم ملي تا شروع مسابقات مقدماتي اردوهاي تمريني و ديدارهاي تداركاتي در نظر گرفته شده كه هر يك در زمان خود به اجرا در خواهد آمد.
در خصوص ديداربا پاناما بايد گفت كه مامدت زمان زيادي به دنبال حريف بوديم و مذاكرات زيادي را انجام داديم، اكثر تيم ها در زماني كه ما مي خواستيم وقت نداشتند و ما نيز نمي خواستيم به مسابقات ليگ برتر با توجه به حضور ملي پوشان در تيم هاي خود ، لطمه وارد شود. در اين ميان پاناما به ما جواب داد و برنامه ديدار تداركاتي با اين تيم هماهنگ شد.

ايپنا : اين تيم در مسابقات كوناكاف حضور دارد، امكان برخورد ما با اين تيم در ديدار پلي اف وجود دارد؟

به هيچ عنوان به ديدار پلي اف فكر نمي كنم و قصد ندارم اين ديدار را به منزله شناخت از تيم هاي اين منطقه بگذارم. در هر حال اين ديدار براي هماهنگ كردن بازيكنان بسيار مفيد خواهد بود، ما بايد هر چه سريعتر هماهنگي بين بازيكنان را برقرار كنيم و اين حريفان مي توانند به ما در اين راه كمك كنند.

ايپنا: با اين شرايط ديگر به مشكلات ديدار با اردن و عدم آمادگي بر نخواهيم خورد؟

ما برابر اردن به خاطرعدم آمادگي شكست نخورديم، بلكه در آن دوران با مشكلات وضعيت بازيكنان مواجه بوديم و من پيش بيني مي كردم كه برابر اردن به مشكل برخواهيم خورد و متاسفانه همينطور هم شد .
بازيكنان ملي پوش ايران عملا 2 سال استراحت نداشتند و به خاطر خستگي زياد بود كه برابر اردن شكست خورديم و البته بدشانس هم بوديم.
اصرار من و فدراسيون بر اين است كه مسابقات ليگ برتر و جام حذفي در موعد مقرر به پايان برسد تا در دو ديدار پاياني مسابقات قهرماني تنها به اين رقابت ها فكر كنيم، در ضمن حدود دو هفته نيز به بازيكنان استراحت بدهيم تا انرژي از دست رفته خود را باز يابند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ايپنا: در مسابقات مقدماتي جام جهاني 2002 در كنار تيم ملي حضور داشتيد آيا امكان رخ دادن حوادثي نظير بازي بحرين وجود دارد؟

هرگز به گذشته فكر نمي كنم، فوتبال رو به جلو حركت مي كند و موفقيت هاو شكست ها به راحتي از ذهنها پاك مي شود. بازيكنان تيم ملي ايران موفقيت هاي شگفت آوري را در سال هاي اخير به دست آورده اند و مردم را بسيار زياد خوشحال كردند.
در صورتي كه به جام جهاني راه پيدا نكنيم تمامي اين مسائل به فراموشي سپرده شده و همه ناراضي مي شوند، بنابراين مجبور هستيم تحت هر شرايطي به جام جهاني صعود كنيم.

ايپنا: شرايط تيم ملي ايران نسبت به چهار سال گذشته تغيير كرده است؟

با توجه به برگزاري منظم مسابقات ليگ برتر پيشرفت زيادي از فوتبال ايران به وجود آمده است. باشگاهها جرات سرمايه گذاري پيدا كرده اند و به همين خاطر امكاناتي در فوتبال فراهم شده كه در گذشته وجود نداشت.
ليگ برتر بازيكنان جوان زيادي را معرفي كرده و اين موضوع كمك زيادي به رشد تيم ملي مي كند. نظم ايجاد شده در مسابقات ليگ برتر دليل اصلي پيشرفت فوتبال ايران بوده است و من بسيار از اين موضوع راضي ام.

ايپنا: به عنوان سرمربي تيم ملي در خصوص كسب عنوان بهترين بازيكن آسيا توسط علي كريمي چه نظري داريد؟

بيسار خوشحالم كه او پاداش زحمات خود را اين گونه دريافت كرد. كريمي لايق دريافت اين مقام بود و بي عدالتي كه در جام ملت هاي آسيا بر وي روا شد جبران گشت.
اين رسميت شناختن او در آسيا بود ، بر همين اساس تيمي كه او را در راه رسيدن به اين مقام كمك كرده بود به رسميت شناخته شد و اين به رسميت شناختن فوتبال ايران است. با اين شرايط وظيفه او و تيم ملي براي حفظ اين عنوان سنگين تر شد.
تا به حال دايي، مهدوي كيا و خداداد عزيزي به اين عنوان دست يافته اند و به زودي چهره هاي ديگري نيز از ايران براي كسب اين عنوان انتخاب خواهند شد.
اما نبايد موفقيت علي دايي در كسب عنوان بهترين گلزن جهان را نيز فراموش كنيم، گلزني او مصادف شد با يكصدمين سال تاسيس فيفا، نام دايي مترادف است با نام ايران و موفقيت او موفقيت ايران ، او با كسب اين عنوان جايگاه مناسبي براي خود و ايران در جهان فوتبال بوجود آورد.

ايپنا: براي حضور در مسابقات جام جهاني چقدر اشتياق داريد؟

طبيعتا براي من به عنوان مربي حضور در جام جهاني اهميت زيادي دارد، اما مهمتر از همه افتخاري است كه بازيكنان براي مردم به دست مي آورند و در اين ميان موفقيت من اهميت زيادي نخواهد داشت.

ايپنا: منظور ما شخص شما است، آيا براي حضور در جام جهاني اشتياق داريد؟

من در مسابقات جام جهاني، جام ملت هاي اروپا و آسيا و چندين تورنمنت بين المللي و مطرح جهان حضور داشته و جامهاي مختلفي را كسب كرده ام.
البته حضور در جام جهاني براي من و هر مربي ديگري موفقيت محسوب خواهد شد ،اما آنچه اهميت دارد افتخاري است كه نصيب بازيكنان و ملت مي شود.
بازيكنان در بزرگترين نمايش فوتبال جهان عرض اندام مي كنند و موفقيت آنها مستقيم براي ملت و مردمي خواهد بود كه فوتبال را عاشقانه دوست دارند و خوشحالي مردم پس از صعود به جام جهاني موفقيت بزرگ براي من خواهد بود.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15552

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفتگوي مشروح خبرگزاري ورزش ايران با برانكو ايوانكوويچ: ابهام در صعود' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016