"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2004-11-05' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Friday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

گفت‌وگوي ايسنا با دوتن ازبازيكنان نسل طلايي فوتسال ايران

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس ورزشي - فوتبال
جام جهاني تايوان شايد آخرين فرصت نسل طلايي فوتسال ايران براي قهرماني و جاودانه شدن در تاريخ اين رشته‌ي ورزشي است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نسلي كه بيشتر هواداران ايران و آسيا آن را با نام محمدرضا حيدريان و وحيد شمسايي مي‌شناسند، هدفي بزرگ در سر دارد. هدفي كه رسيدن به آن برآورده شدن تمام آرزوهاي فوتسال ايران است.
پس از جام جهاني، فوتسال در كنار فوتبال قرار مي‌گيرد و ديگر شاخه فرعي و سرخورده آن نخواهد بود. حيدريان و شمسايي از به زبان آوردن «قهرماني» در اين جام دلهره‌اي ندارند. چرا كه ديگر دليلي وجود ندارد ابر قدرت آسيا مانند برزيل، اسپانيا يا پرتغال فكر نكند.
تيم ملي فوتسال كشورمان هميشه و در طي چند سال اخير در ميان بهترين تيم‌هاي ورزشي ايران بوده اما كم توجهي به اين رشته‌ي مهيج باعث شده كه نتوانيم آن طور كه شايسته‌ي فوتسال كشورمان بوده است از پتانسيل بالاي خود استفاده ببريم.
گروه ورزش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در آستانه رقابتهاي جام جهاني با دعوت از وحيد شمسايي و محمدرضا حيدريان دو تن از بهترين‌هاي فوتسال ايران و جهان در محل خبرگزاري با آنها گفت‌وگويي را ترتيب داده است.

سوال نخست ما درباره‌ي وضعيت تيم ملي فوتسال كشورمان پيش از سفر به تايوان و عدم تمايل تيم‌هاي مختلف براي برگزاري ديدار دوستانه برابر ايران بود كه شمسايي اين مساله را بي‌ارتباط با دير برگزار شدن قرعه‌كشي رقابت‌هاي جام جهاني نمي‌داند:« هيچ تيمي حاضر نيست كه با تيم ملي فوتسال ما ديداري دوستانه برگزار كند. هر چند فدراسيون فوتبال تلاش بسياري را براي برگزاري اين ديدارها كرد. اما زمان نامناسب قرعه‌كشي اين رقابت‌ها باعث شده كه تيم‌هاي حاضر در جام جهاني حاضر به انجام مسابقه نباشند.»
حيدريان نيز در اين باره مي‌گويد:« بيشتر تيم‌ها به دليل نزديك شدن به شروع رقابت‌هاي جام جهاني با اكراه انجام ديدار دوستانه را مي‌پذيرند و به همين جهت مي‌بينيد كه نتوانسته‌ايم در اين چند هفته‌ي اخير ديدار تداركاتي خوبي را برگزار كنيم.»

اما آيا زمان نامناسب قرعه كشي جام جهاني فوتسال با تحقير اين رشته‌ي ورزشي در فيفا در ارتباط است، بهترين گلزن فوتسال آسيا در اين باره معتقد است:« به اين نتيجه رسيده‌ام كه بسياري از افراد دوست ندارند فوتسال رشد كند چه در ايران و چه در جهان! چون اين رشته به سرعت در حال رشد است و پيشرفت آن ممكن است منافع برخي از افراد را كه در فوتبال هستند به خطر بياندازد.»

تيم ملي فوتسال كشورمان در دوره‌ي نخست جام جهاني به مقام چهارم دست يافت اما پس از آن و به رغم قهرماني‌هاي پياپي در آسيا نتوانسته در جام جهاني به مقام درخور توجهي دست پيدا كند. بهترين بازيكن فوتسال آسيا در اين باره چه نظري دارد:« همانقدر كه ما از آسيا جلو هستيم، اروپايي‌ها از ما جلو هستند. در كشورهايي همانند ايتاليا، اسپانيا، برزيل و ... حدود بيست سال ليگ به صورت منظم برگزار مي‌شود. اما در كشور ما شش يا هفت سال از برگزاري ليگ مي‌گذرد. بايد به اين نكته توجه داشت كه بسيار خوب توانسته‌ايم خود را به سطح فوتسال روز دنيا نزديك كنيم.»
حيدريان با اشاره به دوره‌هاي پيشين جام جهاني مي‌افزايد:« پيشتر بازي‌هاي تداركاتي خوبي برگزار نمي‌كرديم و در بازي اول در جام جهاني به اسپانيا برخورد مي‌كرديم و با توجه به عدم شناخت ما از آن‌ها به راحتي بازي را واگذار مي‌كرديم كه اين مساله تنها به دليل استرس بالاي بازيكنان بود. اما هم اكنون با بازي‌هاي تداركاتي بسيار خوبي كه برگزار كرديم استرس بازيكنان از بين رفته و تنها به كسب نتيجه در جام جهاني فكر مي‌كنيم.»

شناخت از تيم‌هاي پرتغال، آرژانتين و كوبا به چه ميزان است، شمسايي قدرت اكراين را بسيار بالاتر از پرتغال مي‌داند و آرژانتين را حريفي قدرتمند اما در عين حال شكننده ارزيابي مي‌كند:« پرتغال از بازيكنان تكنيكي سود مي‌برد. اما تكنيك بازيكنان ما از آنها برتر است و مي‌توانيم با تكنيك و قدرت بدني بالاي خود آنها را شكست دهيم. ضمن آنكه نسبت به آرژانتين شناخت كافي داريم.»
كاپيتان تيم ملي نيز در اين باره مي‌گويد:« پرتغال حريف سخت‌تري براي ما به نسبت آرژانتين خواهد بود. چون از اين تيم شناخت چنداني نداريم. اما اگر بتوانيم در بازي نخست خود پيروز شويم صعود به دور بعدي رقابت‌ها محتمل خواهد بود.»

نسل كنوني فوتسال ايران نسل طلايي است و با به پايان رسيدن جام جهاني اين دوره، خداحافظي چند تن از بازيكنان خوب كشورمان حتمي خواهد بود. براي جايگزين كردن اين بازيكنان چه بايد كرد، حيدريان در اين باره به برنامه‌ريزي بلند مدت معتقد است و اين كه بايد به مدت چهار يا پنج سال بر روي تيم‌هاي پايه كار كرد:« زماني كه در سال 92 چهارم جهان شديم فوتسال كشورمان هيچ برنامه‌اي نداشت و اگر پس از آن مسابقات سرمايه‌گذاري مي‌كردند نوجوان دوازده ساله هم اكنون با بيست و چهار سال سن به بهترين بازيكن تبديل مي‌شد اما عدم برنامه‌ريزي موجب بارور شدن همه‌ي تواناييهاي فوتساليست‌هاي كشورمان نشده است و متاسفانه نزديك جام جهاني كه مي‌شود همه به تكاپو مي‌افتند، هر چند نبايد اين نكته را فراموش كرد كه وضعيت كنوني برنامه‌ريزي فوتسال كشورمان با زحمات فدراسيون فوتبال و درودگر بسيار بهتر از پيش شده است.»
شمسايي نيز با حيدريان هم عقيده است و مي‌گويد:« در كوتاه مدت هيچ كاري نمي‌شود كرد اما با برنامه‌ريزي مدون مي‌توان استعدادهاي فوتسال كشور را بارور كرد.»

وضعيت استعداديابي در فوتسال كشورمان چگونه است و آيا تمامي قدرت بالقوه‌ي فوتسال در ايران به بالفعل تبديل مي‌شود يا خير، عضو تيم چگانوي ايتاليا اين مساله را به برنامه‌ريزي فدراسيون فوتبال و كميته‌ي استعداديابي مرتبط مي‌داند:« اين كميته بايد مسوول جذب استعدادهاي فوتسال در كشور باشد همچنين بايد بتواند مدارس فوتسال تاسيس كند اما بايد به ياد داشته باشيم بسياري از بازيكناني كه در كوچه و خيابان فوتبال بازي مي‌كنند نمي‌توانند در اردوي تيم ملي جوابگوي نياز مربيان باشند.»
عضو پيشين لاتزيو نيز معتقد است الگو برداري از كشورهاي موفقي همچون ايتاليا و اسپانيا مي‌تواند موجب حل اين مشكل در كشورمان شود:« زماني كه مي‌بينيم كشوري مثل اسپانيا از ما جلو است بايد از آنها الگوبرداري كنيم و ببينيم كه آنها به چه طريق بازيكنان نوجوان و جوان خود را به تكامل مي‌رسانند. اما به نظر مي‌رسد برخي از افراد دوست ندارند فوتسال كشورمان در جاده‌ي پيشرفت به راه خود ادامه دهد.»

يكي از مسايلي كه هميشه در فوتسال و فوتبال كشورمان مطرح بوده استفاده از مربي خارجي است آيا استفاده از مربيان ديگر كشورها مي‌تواند باعث رشد فوتسال كشورمان شود. شمسايي به استفاده از اين مربيان در رده‌هاي پايه توجه دارد:« مربيان خارجي در رده‌هاي پايه بسيار مثمر ثمر هستند و مي‌توانند با دانش خود اين بازيكنان را طي چند سال به تكامل برسانند. اما استفاده از مربيان خارجي در تيم ملي بزرگسالان مشكلات زيادي را از جمله عدم آشنايي با روحيات بازيكنان، تفاوت سيستم بازي و ... به همراه دارد.»
حيدريان به كم توجهي رسانه‌ها به مسايل فوتسال اشاره مي‌كند و مي‌گويد:« اكنون نزديك جام جهاني هستيم. اما هيچ كس به فوتسال توجه ندارد. ضمن آن كه هر موقع در آسيا قهرمان شديم روزنامه‌ها يك تيتر مي‌زنند كه ايران قهرمان شد. اما اگر در يك بازي نتيجه نگيريم همه ما را سين جين مي‌كنند كه چرا نتيجه نگرفتيد.»
وي كه دل پري از بي‌توجهي مسوولان به فوتسال دارد مي‌افزايد:« تيم فوتبال چمني كه قهرمان آسيا مي‌شود از در و ديوار جايزه، زمين، ماشين و ... مي‌رسد اما ما شش دوره قهرمان آسيا شديم ولي هيچ وقت از اين خبرها نبود!»

در چهار سال اخير چقدر از لحاظ تاكتيكي فوتسال كشورمان با رشد روبرو بوده است، شمسايي شصت درصد پيشرفت را براي فوتسال ايران حتمي مي‌داند و به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: «نسبت به سال‌هاي پيش بسيار هماهنگ‌تر شده‌ايم و از لحاظ كارهاي تركيبي نيز بسيار بهتر از گذشته هستيم.»
حيدريان كه با شمسايي هم عقيده است در اين باره مي‌گويد:« شناخت ما از يكديگر بسيار بهتر شده است و مربيان دست ما را براي انجام كارهاي تكنيكي و تاكتيكي بازتر گذاشته‌اند و اين مساله باعث بالا رفتن اعتماد به نفس بازيكنان شده است.»

استفاده از روانشناس در تيم‌هاي حرفه‌اي دنيا امري مرسوم است اين مساله چه زماني در ايران جا خواهد افتاد، شمسايي، انصاري فر را بهترين روانشناس مي‌داند: «او مي‌داند كه بازيكنان چه مي‌خواهند. انصاري فر باعث بالا رفتن اعتماد به نفس بازيكنان مي‌شود و ما هم عادت نداريم سر كلاس بنشينيم تا يك روانشناس براي ما سخنراني كند!»
حيدريان اعتقاد دارد كه استفاده از روانشناس در تيم‌هاي ورزشي كشورمان جا نيفتاده است:« بازيكنان از روانشناسان حرف شنوي ندارند. اما استفاده از آدم‌هاي متخصص مسايل روانشناسي در ليگ‌هاي اروپايي جزيي از ابزار حرفه‌اي بودن است.»

ليگ فوتسال ايران تا چه اندازه با رقابت‌هاي اروپايي فاصله دارد و آيا ابزار حرفه‌اي بودن را در اختيار داريم، شمسايي كه سابقه‌ي حضور در ليگ ايتاليا را دارد در اين باره مي‌گويد:« در ليگ‌هاي معتبر دنيا همانند اسپانيا و ايتاليا تمام اسپانسرها بر روي تيم‌ها سرمايه‌گذاري مي‌كنند. زيرا تلويزيون اين كشورها براي اين مسابقات ارزش قايل شده و پخش مستقيم دارند، به همين دليل همه‌ي شركت‌هاي تجاري حاضر به سرمايه‌گذاري در آن هستند اما هيچ وقت در ايران ما شاهد چنين مساله‌اي نبوده‌ايم.»
شمسايي مي‌افزايد:« شبكه‌ي “راي“ ايتاليا هر هفته يك ديدار فوتسال اين كشور را به صورت مستقيم پخش مي‌كند اما در ايران كمترين توجه به فوتسال ديده مي‌شود.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حيدريان نيز اين اعتقادات را وارد مي‌داند اما در عين حال مي‌گويد:« در كشور، ليگ برتر، دسته‌ي يك، دسته دو و مناطق داريم و به نسبت پنج سال پيش ليگ ما بسيار بهتر شده است كه اين هم مرهون زحمات فدراسيون فوتبال و شخص درودگر است كه فكر مي‌كنم اگر روزي او در فوتسال نباشد شايد مسابقات ليگ برگزار نشود!»

كميته‌ي فوتسال فدراسيون فوتبال كشورمان تمام مسووليت‌هاي مربوط به فوتسال را بر عهده دارد. اعتقاد به تشكيل فدراسيون فوتسال تا چه حد مي‌تواند صحيح باشد، حيدريان فوتسال را تحت سلطه‌ي فوتبال مي‌داند و به ايسنا مي‌گويد: «كميته‌ي فوتسال در همه جاي جهان زير پوشش فوتبال است در كشور ما هم درودگر تنها به خاطر عشق و علاقه‌ي خود چرخه‌ي فوتسال را مي‌چرخاند.»
شمسايي به تشكيل فدراسيون فوتسال اعتقاد راسخ دارد اما با تشكيلاتي همانند تشكيلات فوتبال:« تشكيلاتي مستقل براي فوتسال مي‌تواند رشد آن را به همراه داشته باشد. ما مي‌توانستيم براي همين جام جهاني اسپانسرهاي قدرتمندي همانند آديداس و پوما را جذب كنيم اما به خاطر قرارداد فدراسيون فوتبال با يك شركت نفتي اين كار انجام نگرفت.»

استفاده از نماينده و وكيل براي بازيكنان در فوتبال دنيا امري عادي است و در واقع مي‌توان گفت جزيي از فوتبال حرفه‌اي است. آيا حيدريان و شمسايي كه در خارج از ايران بازي كرده و مي‌كنند از اين نمايندگان استفاده مي‌كنند، حيدريان در اين باره مي‌گويد:« سه ماه است در چگانو بازي مي‌كنم اما تا به امروز هيچ پولي را از مسوولان اين باشگاه دريافت نكرده‌ام و پيشنهادهاي لاتزيو و چنتانو را به خاطر ترس از مشكلات مالي اين دو باشگاه نپذيرفته‌ام به همين خاطر در فكر استفاده از وكيل براي خود هستم. چون معتقدم بازيكن بايد تمام فكر و ذكرش به بازي كردن باشد.»
شمسايي نيز كه هنوز با باشگاه لاتزيو به خاطر مسايل مالي اختلاف دارد در اين باره مي‌گويد:« مانوسي فر نماينده‌ي من است و هنگامي كه به خاطر مشكلات مالي از لاتزيو شكايت كرد من از اين مساله هيچ اطلاعي نداشتم.»

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14016

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفت‌وگوي ايسنا با دوتن ازبازيكنان نسل طلايي فوتسال ايران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016