"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2004-06-14' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Monday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

حسين فركي: شكست را فاجعه مي‌دانيم، برابر پيروزي سكوت مي‌كنيم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس ورزشي - فوتبال
حسين فركي در نشست بررسي نتايج تيم ملي فوتبال و تاثيرات اجتماعي رواني آن، گفت: شكست موجب ايجاد نااميدي و بي‌انگيزگي براي علاقه‌مندان فوتبال مي‌شود و طبيعي است كه نتايج تيم ملي در زمينه كسب پيروزي يا ناكامي براي هواداران فوتبال از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
مربي تيم ملي فوتبال بزرگسالان كه در جمع خبرنگاران گروه فوتبال خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سخن مي‌گفت، تصريح كرد: به نظر مي‌رسد نتايج تيم ملي و به طور خاص شكست‌هاي آن در كشور از اهميت بيشتري در مقايسه با ساير كشورها برخوردار است. تصور مي‌كنم چگونگي پرداختن رسانه‌ها نسبت به اين موضوع و پررنگ يا كم‌رنگ جلوه دادن آن از دلايل اصلي اين نوع توجه باشد كه در ايران رسانه‌ها نتوانسته‌اند علاقه‌مندان اين رشته‌ي ورزشي را به شكلي اصولي و منطقي با اين نتايج هماهنگ كنند.
وي خاطر نشان كرد: واقعيت اين است كه در مسابقاتي كه حساسيت آن به دليل راهيابي به جام جهاني يا قهرماني در آسيا از اهميت ويژه‌اي برخوردار بوده است به نوعي از منطق دور شده‌ايم و به شكل احساسي برخورد كرده‌ايم. من موافق اين نوع برخوردها نيستم و علاقه‌مندم تا از كشورهايي كه با نتايج تيم ملي فوتبال خود به راحتي كنار آمده‌اند و در صورت پيروزي يا شكست به طور مطلق اميدوار و نااميد نشده‌اند الگوبرداري كنيم.
فركي در توضيح اين كه آيا وجود مشكلات متعدد در جامعه از جمله دشواري ازدواج، گراني مسكن و مشكلات اقتصادي، موجب شده است تا فوتبال به عنوان سرپوشي براي اين موارد مطرح شود، گفت: به نظر من چنين چيزي منطقي نيست و در هر جامعه‌اي ممكن است مشكلات فوق وجود داشته باشد. بنابراين نبايد علاقه‌مندان به ورزش محبوب و پرطرفداري مانند فوتبال در صورت شكست مشكلات شخصي و فريادهاي خود را بر سر افراد خاصي خالي كنند. مي‌توان مشكلات را به روش‌هاي ديگري نيز حل كرد و دليلي وجود ندارد به دليل مشكلات شخصي، فوتبال را به عنوان عاملي براي سرپوش گذاشتن به اين موارد در نظر بگيريم.
وي درباره‌ي عدم نتيجه‌گيري تيم ملي در زماني كه پيروزي در يك مسابقه از اهميت بسيار بالايي برخوردار است و ضامن صعود به جام جهاني يا قهرماني در سطح قاره خواهد شد، اظهار داشت: اين موضوع براي من يك معما است كه چگونه مي‌شود برابر تيم‌هايي مانند ايرلند، استراليا، آمريكا و آلمان انرژي رواني بازيكنان در سطح بالايي ظاهر شود، اما همين انرژي رواني در برخي از مقاطع تبديل به انرژي منفي شده و شكست‌هايي را بپذيريم كه براي مردم غير منتظره باشد. واقعيت اين است تلاش زيادي كردم تا طي چند سال گذشته تا كنون پاسخ اين معما را پيدا كنم و در نهايت به اين نتيجه رسيدم كه پرداختن مطبوعات به مسايل حاشيه‌اي از عوامل ايجاد استرس‌هاي رواني نزد بازيكنان است كه نقطه‌ي مقابل آن را حمايت مطبوعات و دور شدن از حواشي مي‌دانم كه همواره كمك موثري به نتيجه‌گيري مطلوب كرده است.
مربي تيم ملي افزود: در جايي كه شاهد عدم حمايت رسانه‌ها و توجه بيش از حد به حواشي بوده‌ايم بعضا دچار مشكلات فني حتي برابر تيم‌هاي درجه‌ سه آسيا شده‌ايم. همان طور كه در مسابقات آسيايي بانكوك مقابل عمان شكست خورديم يا در مسابقات راه‌يابي به جام جهاني در مقابل بحرين بازي را واگذار كرديم و در مسابقه‌ي اخير برابر اردن نيز به توفيقي دست نيافتيم. جالب اينجاست كه هر كدام از اين سه كشور، از كشورهاي عربي هستند.
وي در ادامه‌ي نشست كارشناسي نتايج تيم ملي به خبرنگاران فوتبال ايسنا، گفت: حمايت رسانه‌ها از تيم ملي نبايد مقطعي باشد.اين كه روز بازي با تيترهايي مثبت در جهت حمايت تيم ملي حركت كنيم اما قبل از آن جو را منفي كنيم منطقي نيست.
فركي گفت: از روزي كه تيم ملي انتخاب شد خيلي‌ها تلاش كردند به دليل عدم انتخاب چند بازيكن جو را منفي كنند، اما روز قبل از بازي به اصطلاح خود «آتش بس» دادند. به نظر مي‌رسد اين نوع حمايت نوعي خود فريبي است و هنگامي كه مي‌بينيم برخي از آنها منتظر شكست تيم ملي هستند تا خط و نشان خود را نشان دهند به نظر من اين كار جز تخريب حاصل ديگري در پي ندارد. به هر حال حمايت از تيم ملي بايد روندي متعادل را طي كند، منطقي باشد و در كنار آن انتقاد هم به شكلي سازنده مطرح شود. در همه جاي دنيا نيز چنين چيزي مرسوم است و در اين شرايط مي‌توان انتقادها را در راستاي منافع تيم ملي دانست و از آن استفاده كرد.
مربي تيم ملي يادآور شد: طي چند سال گذشته شاهد روند غلطي بوده‌ايم. اين كه موفقيت‌هاي تيم ملي در سكوت و مختصر مطرح شده و حتي آن را طبيعي جلوه داده‌اند، اما هر گاه كه تيم ملي شكست خورده است آن را به عنوان يك فاجعه‌ي ملي عنوان كرده‌اند. البته ممكن است عدم راهيابي به المپيك و جام جهاني در شرايطي كه حق مسلم ما بود نوعي فاجعه قلمداد شود، اما بايد همه چيز را بر اساس نوعي منطق قضاوت كرد. زيرا براي بسياري از تيم‌هاي شاخص جهان نيز اين قضيه اتفاق مي‌افتد كه نتوانند در چنين رويدادهايي حضور يابند. همان طور كه برزيل به المپيك راه نيافت اما همين تيم قهرمان جهان است. بنابراين در فوتبال چنين شرايطي طبيعي به نظر مي‌رسد.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا كارشناسان و منتقدين پيش از انجام مسابقات تيم ملي نظرات و ديدگاه‌هاي خود را مستقيما در اختيار مربيان تيم ملي قرار داده‌اند، گفت: در طول چند سال گذشته هيچ گاه چنين چيزي اتفاق نيفتاده است كه شايد جا نيفتادن اين موضوع در فرهنگ ما دليل اصلي آن باشد. همواره اين انتظار را داشته‌ام كه كارشناسان و عوامل مرتبط با فوتبال ديدگاه‌هاي سازنده‌ي خود را پيش از مسابقات به مربيان تيم ملي انتقال دهند. اما متاسفانه شاهد هستيم كه گاهي مربيان حرمت، كسوت و اعتماد را نزد خود نگاه نمي‌دارند و ديگر نمي‌توان انتظار داشت تا نقطه نظرات خود را ارايه دهند.
فركي درباره‌ي ضرورت هماهنگي تيم‌هاي باشگاهي با سيستم بازي تيم ملي، خاطر نشان كرد: چنين چيزي قابل توجه و مطلوب است، اما در عمل بايد ديد كه تا چه حد موفق به انجام آن مي‌شويم. معمولا در بيشتر ليگ‌هاي دنيا تيم‌هاي باشگاهي با تيم ملي هماهنگ هستند و حتي در رده‌ي پايه نيز اين هماهنگي وجود دارد و آموزش‌هاي مورد نظر در نهايت به موفقيت تيم ملي منجر مي‌شود. ولي هم اكنون با مشكلاتي روبرو هستيم كه پيش از هر چيز بايد ديد آيا اصولا تيم‌هاي باشگاهي علاقه‌مند به كار بر اساس شيوه‌ي بازي تيم ملي هستند و يا اين كه ترجيح مي‌دهند بر اساس آن چه سليقه‌ي آنهاست حركت كنند؟ اين در حالي است كه ما شاهد بكارگيري سيستم‌هاي مختلفي در تيم‌هاي باشگاهي هستيم و اين با تفكر سرمربي تيم ملي هماهنگي ندارد. البته برگزاري جلسات با مربيان ليگ از سوي كادر فني تيم ملي و طرح اين مسايل بسيار موثر خواهد بود كه متاسفانه هيچ گاه نتوانسته‌ايم آن را برگزار كنيم. شايد اگر اقدامي در اين زمينه انجام گيرد با عدم استقبال از جلسات روبرو شويم. اگر چه ايراني‌ها افرادي خونگرم و با فرهنگ هستند اما شايد در چنين مواردي زياد يكديگر را قبول نداشته باشند كه در پي آن نمي‌توان انتظار كار گروهي داشت.
وي در توضيح اين كه شايد يك مربي باشگاهي بر اساس پتانسيل موجود دست به اتخاذ سيستمي خاص بزند، گفت: مي‌توان قابليت‌ها را تشخيص داد و در سيستم مورد نظر بازيكناني را انتخاب كرد كه قابليت انجام آن سيستم را داشته باشند. تمام اين موارد به تمرين، مهارت و آموزش‌هاي لازم بستگي دارد. اما در جايي كه برخي از تيم‌ها از در اختيار گذاشتن نفرات خود به تيم ملي خودداري مي‌كنند ديگر نمي‌توان انتظار همكاري داشت. ساده‌ترين كار در اختيار قرار دادن بازيكنان به تيم ملي است. اما بعضا شاهد بوده‌ايم كه بازيكني ضمن تماس با مربيان تيم ملي دلايلي غيرواقع را نسبت به عدم حضور در تمرينات مطرح مي‌كند و بررسي انجام شده نشان مي‌دهد كه مربي وي عملا تمايلي نسبت به حضور اين بازيكن در تمرينات تيم ملي نداشته است. وقتي يك مربي اساسا تيم ملي را قبول ندارد چگونه مي‌توان انتظار يكي شدن سيستم را داشت!
مربي تيم ملي فوتبال بزرگسالان با تاكيد بر نظر برانكو مبني بر اين كه انتقاد پس از شكست ساده‌ترين كار است، اظهار داشت: سوال من اين است؛ چرا پس از بازي با قطر و پيروزي 3 بر يك ايران بحث مهره‌ چيني مطرح نشد. شايد در اين بازي هم از نفراتي در پست غير تخصصي خود استفاده كرديم، اما چرا در آن مقطع انتقادات را عنوان نكرده‌اند؟ دليل اين موضوع كاملا مشخص است. چراكه ما آن بازي را برديم و اگر در پيروزي چندين اشتباه هم وجود داشته باشد كسي ديگر به اشتباهات توجه ندارد. در حالي كه خوشحال مي‌شويم حتي در هنگام برد نيز نظرات منطقي كارشناسي مطرح شود.
وي اضافه كرد: تيمي كه مقابل اردن وارد ميدان شد، اگر قبل از بازي ده كارشناس هم اين تيم را در اختيار مي‌گرفت بدون ترديد 9 كارشناس از همين تركيب استفاده مي‌كرد و آن يك نفر هم تنها با يك تغيير اين كار را انجام مي‌داد. در مسابقه با اردن مشكلاتي در تيم ما ايجاد شد كه تا حدودي قابل پيش بيني بود بهترين نفرات و لژيونرهايي كه هر روز روزنامه‌ها حضورشان را در تيم ملي تعقيب مي‌كردند و انتظار بازي آنها را داشتند در تركيب تيم ملي قرار گرفتند. اما در مجموع تيم نتوانست كيفيت فني بالايي را از خود نشان دهد. ولي بدون شك بازي آينده به اين شكل نيست. از سوي ديگر در همين مسابقه كه نفرات با پنجاه درصد كيفيت خود بازي كردند چندين موقعيت گل صد در صد را نيز از دست داديم، در مقابل اردن تنها يك موقعيت گل به دست آورد و آن را به ثمر رساند كه تمام اين موارد جزء جذابيت‌هاي فوتبال است.
فركي تاكيد كرد: هنوز هيچ چيز تمام نشده و تنها مشكل اصلي ما اين بود كه انتظار نداشتيم مسابقات مقدماتي جام جهاني پيش از جام ملت‌ها برگزار شود. زيرا برنامه‌ريزي ما به شكلي مشخص براي حضور در جام ملت‌ها طراحي شده بود و از طرفي وقتي فيفا اعلام كرد كه دور رفت مسابقات مقدماتي جام جهاني پيش از برگزاري جام ملت‌ها انجام مي‌شود، برنامه‌ي آماده‌سازي ما را با مشكلاتي روبرو كرد. تصور مي‌كنم با همه‌ي اين مسايل ما شرايط بهتري نسبت به قبل داريم ولي نبايد ارزش‌هاي اردن را دست كم گرفت. هنوز فرصت براي جبران وجود دارد. بنابراين با هدف قهرماني در جام ملت‌ها شركت خواهيم كرد و پس از آن به اردن نيز مي‌پردازيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با اشاره به اين كه در هنگام شكست كادر فني تيم ملي نيز بيش از هر فرد ديگري متاثر از ناكامي هستند، يادآور شد: بايد بپذيريم و عادت كنيم به اين كه هر شكست پلي براي پيروزي است و گاهي اوقات شكست انسان را به هوش مي‌آورد و مردم ما نيز بايد با توجه به فرهنگ بالاي خود چنين چيزي را بپذيرند.
مربي تيم ملي اظهار داشت: در مسابقات فوتبال غرب آسيا با اعتقاد به اين كه هر بازي ملي از اهميت خاص خود برخوردار است اميدواريم تا روحيه‌ي از دست رفته را با پيروزي برابر لبنان و سوريه جبران كنيم و به قهرماني در اين رقابت‌ها دست يابيم. ضمن اين كه هدف اصلي ما قهرماني در جام ملت‌ها است و مسابقات فوتبال غرب آسيا مي‌تواند كمك موثري براي جبران روحيه‌ي تيم باشد. اگر مجددا در مسابقات غرب آسيا با اردن روبرو شويم بدون ترديد اين تيم را شكست خواهيم داد.
وي در توضيح تاثيرات نتايج تيم ملي بر خانواده‌ي مربيان تيم، گفت: شيريني پيروزي به اندازه‌ي تلخي شكست است. اما شخصا سعي كرده‌ام چه در دوران بازيگري و چه در زمان مربيگري هنگام پيروزي‌ها و شكست‌ها خانواده خود را توجيه كنم كه حساس نباشند، شكست را جزيي از ورزش بدانند و در هنگام پيروزي‌ها نيز دچار غرور نشوند. از باخت نبايد نااميد شد، زيرا در هر دو حالت خداوند را شاكرم و معتقدم آنچه كه خير و صلاح است انجام مي‌شود. همه چيز را به خداوند واگذار كرده‌ام و شايد در بازي اخير هم خيري بوده است.
فركي در پايان درباره‌ي چگونگي حضور تيم ملي در مسابقات فوتبال قهرماني غرب آسيا، تصريح كرد: از اين مسابقات بهترين استفاده را خواهيم برد. زيرا بازيكناني كه تمرين مي‌كنند به تمرين با انگيزه نياز دارند. بر اين اساس بازيكناني كه در اردوي تيم ملي حضور داشته‌اند و شايد فرصت بازي به آنها نرسيده باشد در اين تورنمنت و اردوي آلمان از آنها استفاده خواهيم كرد. طبيعي است اين رقابت‌ها فرصتي براي شناخت بيشتر خواهد بود و در ارتباط با دعوت بازيكنان جديد به تيم ملي هم همه چيز بستگي به نظر برانكو ايوانكوويچ دارد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8922

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حسين فركي: شكست را فاجعه مي‌دانيم، برابر پيروزي سكوت مي‌كنيم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016