"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2004-05-16' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Sunday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

گفت و گوي ايپنا با پيتر نوورر سر مربي تيم فوتبال بوخوم: وحيد بهترين مهاجم اروپا است

خداداد نه تنها از نظر ورزشي بلكه از نظر انساني هم نمونه بود

آلمان- شكيب محمد گو: در هفته‌هاي پاياني بوندس ليگا كه تيم‌ها تنها به فكر كسب امتياز هستند، در هتل محل برپايي اردويي تيم فوتبال بوخوم، گفت و گوي اختصاصي را با پيتر نوورر سر مربي اين تيم ترتيب داديم.
وي نيز با حوصله‌اي وصف‌ناپذير دعوت ما را پذيرفت و با ما هم‌كلام شد:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ايپنا: مي‌توانيد خيلي كوتاه در مورد مسأله اوليه صحبت كنيد؟
_ در مورد اين مسأله فقط با وحيد صحبت كنيد. با وحيد اصلاً امكان ندارد بتوانيد دعوا كنيد! او واقعاً مهربان است و در تيم من كسي وجود ندارد كه از حركات و عملكرد مثبت وي سخن نگويد. وحيد بازيكني است كه هيشه در خدمت تيم مي‌باشد.
ايپنا: و در مورد تهمتي كه بعد از آن جريان، اوليه به وحيد زد...
_ گستاخي بسيار بزرگي بود. واقعاً باعث خجالت است.
ايپنا: آيا تا به حال با وحيد درباره اينكه چرا براي تيم ملي ايران بازي نمي‌كند، صحبت كرده‌ايد؟
- به هيچ وجه! راستش ما در تيم بوخوم فقط موقعيت‌هاي حساسي داشته‌ايم. يا بايد به ليگ اول صعود مي‌كرديم يا بايد سعي مي‌كرديم در ليگ يك بمانيم و بعدش هم جام يوفا...
اگر در اين موقعيت‌هاي حساس وحيد در كنار ما نبود، كارمان خيلي سخت مي‌شد. به همين خاطر من اصلاً با وحيد در اين مورد كه چرا براي تيم ملي ايران بازي نمي‌كند، حرف نزدم. زيرا يك مربي باشگاهي هميشه خودخواهانه فكر مي‌كند و دوست دارد كه بازيكنانش هميشه در دسترس باشند!
ايپنا: چرا وحيد نتوانست در هامبورگ همانند بوخوم درخشش داشته باشد؟
_ دليلش اصلاً‌ ورزشي نيست. ما اينجا به وحيد فوتبال ياد نداديم. اين كار را پيش از اين بلد بود! اما ما در بوخوم به او كمك كرديم. به او فهمانديم كه به وجودش احتياج داريم و البته يك موضوع مهم ديگر: وحيد در هامبورگ مشكل زبان آلماني داشت كه اينجا، اين مشكل كاملاً بر طرف شد. وقتي از هامبورگ به بوخوم آمد، تنها چند جمله آلماني مي‌دانست. اما اكنون كاملاً به زبان آلماني تسلط پيدا كرده است. وقتي كسي زبان بلد نباشد،‌آشنا شدن با ديگران و ساير مسايل برايش بسيار سخت خواهد بود. زبان پلي بزرگ محسوب مي‌شود. به عنوان مثال،‌ اگر من يك سال در ايران كار كنم و بعد از آن نتوانم فارسي صحبت كنم، بايد مرا بيرون كنند! وقتي كسي كاري را انجام مي‌دهد، بايد تمامي مراحلش را علمي كند و يا گرفتن زبان هم امري بسيار مهم است.
ايپنا: ممكن است، در مورد وضعيت سال آينده هاشميان پيش‌بيني ارائه كنيد.
_ الان نمي‌شود چيزي را پيش‌بيني كرد. ممكن است وحيد در بايرن بازيكن ثابتي بشود. امكان اين هم هست كه با فشارهاي فراواني كه دور از اطراف زمين در انتظارش است، نتواند خوب كنار بيايد و بعد از آن تمايل داشته باشد تا بار ديگر به تيم بوخوم بازگردد. اما وقتي از جانب باشگاه بايرن مونيخ پيشنهادي به بازيكن مي‌شود، به هيچ عنوان نمي‌توان پاسخ منفي داد. زيرا اول اين كه حقوقي كه آنها پرداخت مي‌كنند، خيلي بيشتر از تيم‌هاي ديگر است و دوم اين كه بازيكن اين شانس را خواهد داشت تا در بازي‌هاي برون مرزي نيز حضور داشته باشد. ولي من از يك موضوع مطمئن هستم. وحيد تا آخرين بازي براي بوخوم با جان و دل بازي خواهد كرد. چرا كه اين يكي از خصوصيات انساني او است. يك روز گل وحيد به عنوان بهترين گل هفته انتخاب شد. بازيكنان تيم هم قبل از شام، يك گلدان پر از گل را كنار صندلي كه قرار بود بنشيند قرار دادند. اگر اين بازيكن، كسي بود كه ساير هم تيمي‌هايش دوستش نداشتند و يا هرگز او را قبول نداشتند، چنين كاري برايش انجام نمي‌دادند.
ايپنا: براي خوانندگان جالب است كه بدانند، شما كار خود را از كجا و چگونه آغاز كرديد؟
_ من آن زمان شانس اين را داشتم كه جوان‌ترين بازيكن بوندس‌ليگا باشم. اما در تمرينات قبل از بازي دچار مصدوميت نسبتاً شديدي شدم و نتوانستم بازي كنم. آن زمان عضويت تيم گوترسلو را داشتم. بعد از اين جريانات، 3 سال طول كشيد تا بتوانم به زمين باز گردم. در 20 سالگي ديگر نمي‌توانستم بازيكن حرفه‌اي باشم. از اين رو به آمريكا رفتم و آنجا بازي كردم. 6 ماه هم در آمريكا بودم. وقتي كه برگشتم به دانشگاه رفتم و در رشته‌هاي تربيت بدني، حقوق و تاريخ فارغ‌التحصيل شدم. با اين درس‌هايي كه خوانده بودم، فقط مي‌توانستم معلم بشوم. اما من دوست داشتم هميشه مربي بوندس‌ليگا باشم. كارم را در تيم «روت ويس اسن» شروع كردم. مربي جوانان، مربي آماتورها، مربي بدنسازي، كمك مربي. در آن زمان هورست هروبش سر مربي آن تيم بود. بعد از اينكه وي را از تيم اخراج كردند، من هم قصد ترك تيم را داشتم، اما او به من گفت كه بمانم و كاري را كه با هم شروع كرده بوديم، ادامه دهم و اين شانس بزرگي براي من بود كه بتوانم مربي يك تيم حرفه‌اي بشوم. در آن زمان من جوان‌ترين مربي حرفه‌اي بودم.
ايپنا: آقاي نوورر از اينكه قبول زحمت كرديد و در مصاحبه ما شركت كرديد متشكرم.
_ من هم از شما متشكرم و براي خبرگزاري ورزشي ايران آرزوي موفقيت دارم.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7754

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفت و گوي ايپنا با پيتر نوورر سر مربي تيم فوتبال بوخوم: وحيد بهترين مهاجم اروپا است' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016