"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2004-04-21' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Wednesday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

گفت‌وگوي مهدي مهدوي كيا با فيفا: وحيد هاشميان جايگزين مناسبي بر علي دايي است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس ورزشي - فوتبال
مهدي مهدوي‌كيا بازيكن سال 2003 آسيا و يكي از بهترين بازيكنان بوندسليگا بازيكني خلاق و ايجاد كننده‌ي موقعيت‌هاي عالي گلزني است، فصل گذشته اين ستاره‌ي ايراني هامبورگ نقشي اساسي در ارتقا تيم خود ايفا كرد كه آمار از سال 94 تاكنون نشان دهنده‌ي بالاترين نقش براي وي است. مهدوي‌كيا با امضاي قراردادي تا ماه ژوئن سال 2007 در حقيقت پاداش بزرگي را از سوي باشگاه خود دريافت كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سايت خبري فيفا در تازه‌ترين گفت‌وگو و گزارش خود درباره‌ي مهدي مهدوي‌كيا مهاجم تيم ملي فوتبال ايران نوشت: اين بازيكن 26 ساله به منزله‌ي يك مهره‌ي كليدي براي تيم ملي ايران نيز محسوب مي‌شود كه كمك اساسي در قرار گرفتن ايران در جايگاه هفدهم جهان و در كنار تيم پرتغال ايفا كرد.
مهدوي كيا در اين باره گفت: «جايگاه هفدهم جهان به معني گام بزرگي براي پيشرفت ماست هم اكنون ما بايد اين جايگاه را حفظ كنيم.»
تيم ملي ايران با دو پيروزي سه بر يك مقابل قطر و 7 بر صفر برابر لائوس راه خود را براي كسب سهميه‌ي جام جهاني 2006 آلمان آغاز كرد. هم اكنون تمامي نگاه ايرانيان به ماه ژوئن و بازي برابر اردن دوخته شده است كه در طول دو سال گذشته دو بار مقابل اين تيم قرار گرفته‌اند: «ما مجبور به كسب سه امتياز اين بازي هستيم اردن بدون هيچ شكي سخت‌ترين حريف ما در اين گروه محسوب مي‌شود، آنها از نظر تكنيكي عالي هستند و از يك مربي با تجربه‌ي مصري سود مي‌برند آنها در طول دو سال گذشته خيلي موفق بوده‌اند بنابراين اين بازي به معني يك محك واقعي براي ماست.»
ايران همچنين به طور جدي به مسابقات مرحله‌ي نهايي جام ملت‌هاي آسيا در چين چشم دوخته است جايي كه با حريفان سرسختي مانند ژاپن، عمان و تايلند روبرو خواهند شد: «ما حدود بيش از دو دهه است كه در جام ملت‌هاي آسيا به قهرماني دست نيافته‌ايم. در مسابقات سال 2000 لبنان در مقابل كره‌ي جنوبي و در مرحله‌ي يك چهارم نهايي از دور مسابقات حذف شديم. جام ملت‌ها يك تورنمنت بسيار مهم براي ما محسوب مي‌شود.»
وي همچنين با اشاره به اينكه راه‌يابي به مسابقات جام جهاني 2006 آلمان بزرگ‌ترين پاداش براي تيم ايران محسوب مي‌شود ادامه داد: «بزرگ‌ترين روياي من حضور در جام جهاني آلمان است و مصصم هستم تا در اين رقابت‌ها بازي كنم من واقعا از تجربياتي كه در جام جهاني 98 فرانسه كسب كردم لذت مي‌برم ما مصمم هستيم تا به جام جهاني 2006 راه يابيم.»
تحول در فوتبال ايران توسط يك مربي كروات به نام برانكو ايوانكوويچ كه دستيار ميرسلاو بلاژويچ سرمربي تيم ملي كرواسي در جام جهاني 98 فرانسه ايجاد شد. در واقع تيم ملي كنوني ايران تركيبي از بازيكنان جوان به همراه نفراتي با تجربه چون علي دايي، علي كريمي و مهدي مهدوي‌كيا است كه از آن دوره هنوز در تيم ملي حضور دارند:
«برانكو همانند تيم‌هاي اروپايي تمرين مي‌دهد و فوتبال ايران، مردم و بازيكنان جوان‌تر را كاملا مي‌شناسد. ما در حال حاضر تيمي بسيار عالي هستيم. دستاورد ايوانكوويچ چيزي نيست كه بتوان در حال حاضر به طوركامل آن را مطرح كرد.»
اسامي بزرگي چون بلاژويچ و ايوويچ به دليل عدم شكيبايي رسانه‌ها نسبت به كسب نتايج عالي در حداقل زمان، در كار خود موفق نبوده‌اند. برانكو به دليل اين كه در شروع كار خود نفراتي كم تجربه را در اختيار داشت و با همين بازيكنان نتايج عالي گرفت مورد احترام مهدوي‌كيا است.
برانكو در اين خصوص گفت: «من واقعا از كيفيت بازي بازيكنان ايران در داخل و خارج از كشور تحت تاثير قرار گرفته‌ام. بازيكناني چون هاشميان، مهدوي‌كيا، باقري و دايي به منزله‌ي طلاي باارزشي براي فوتبال ايران هستند. نتيجه‌ي كار آنها حضور بازيكناني چون هاشميان و ارتقا وي به تيمي چون بايرن مونيخ است كه به معني موفقيتي عالي براي ايران به شمار مي‌آيد. اين حضور در حقيقت راهي را براي ساير بازيكنان مستعد ايراني نسبت به حضور در اروپا باز كرده است.»
مهدوي‌كيا نيز به سهم خود آروزي موفقيت بازيكنان جوان بيشتري را از ايران دارد: «در مقطعي گروهي از بازيكنان را در اختيار داشتيم كه در ليگ‌هاي اروپا بازي مي‌كردند. در حقيقت سيزده بازيكن ايراني در ليگ‌هاي دسته يك و دو آلمان حضور داشته‌اند، اما در حال حاضر تنها من و وحيد هاشميان در بوندسليگا بازي مي‌كنيم كه كمي نگران كننده است، اما اگر براي جام جهاني 2006 برگزيده شويم ما بازيكنان مستعد كافي را در اختيار داريم تا چنين آماري را دوباره تكرار كنيم.»
مهدوي‌كيا در ادامه‌ي گفتگوي خود با فيفا درباره‌ي وحيد هاشميان و عدم حضور وي در تيم ملي فوتبال ايران، همچنين بازي وي در تيم فوتبال بايرن ‌مونيخ تصريح كرد: من درباره‌ي موضوعات مختلفي با هاشميان صحبت كرده‌ام، ما پس از دو فصل حضور در هامبورگ از يكديگر شناخت كامل داريم در عين حال بايد بگويم كه تيم ملي به وحيد نيازمند است. او در بازي روي زمين و ضربات سر بسيار قدرتمند است ما به او نياز داريم چون علي دايي براي هميشه نمي‌تواند در تيم ملي حضور داشته باشد. دايي در حال حاضر 35 ساله است و شايد يكي دو فصل ديگر بتواند بازي كند. من اميدوارم تا بتوانيم شاهد بازگشت مجدد وحيد هاشميان به تيم ملي باشيم.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مهدي مهدوي‌كيا بازيكن سال 2003 آسيا
مهدي مهدوي‌كيا بازيكن سال 2003 آسيا

مهدوي‌كيا ادامه داد: «اگر روزي علي دايي كفشهاي خود را بياويزد، بازيكنان با تجربه‌ي زيادي حضور دارند و هدف من بيان فراز و نشيب‌هايي است كه هم تيمي‌هاي من دارند.»
بازيكن شاخص تيم ملي ايران در بخش پاياني گفت‌وگوي خود با فيفا اظهار داشت: «ما قصد داريم تا گام‌هاي اساسي ديگري را در سال‌هاي آينده برداريم. فوتبال حرفه‌اي دو سال قبل به كشور ما معرفي شد و به طور طبيعي نيازمند زمان هستيم تا ساختارهاي اساسي‌ را در خود ايجاد كنيم. فوتبال در ايران به منزله‌ي معروف‌ترين ورزش است و حتي كودكان شش هفت ساله هم اين ورزش را مي‌شناسند و در خيابان‌ها به آن مي‌پردازند.»

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6692

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفت‌وگوي مهدي مهدوي كيا با فيفا: وحيد هاشميان جايگزين مناسبي بر علي دايي است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016