"پنجشنبه","Saturday" => "شنبه","Sunday" => "يكشنبه","Monday" => "دوشنبه","Tuesday" => "سه شنبه","Wednesday" => "چهارشنبه","Friday" => "جمعه"); $month = Array("فروردين","ارديبهشت","خرداد","تير","مرداد","شهريور","مهر","آبان","آذر","دي","بهمن","اسفند"); list( $gyear, $gmonth, $gday ) = preg_split ( '/-/', '2003-12-09' ); list( $jyear, $jmonth, $jday ) = gregorian_to_jalali($gyear, $gmonth, $gday); echo "
" . $week["Tuesday"] . " ". $jday . " " . $month[--$jmonth] . " " . $jyear . "
" ?>

گفت وگوي ايپنا با عبدالوهاب ابوالهيل، هافبك 27 ساله عراقي: ادعا داريم كه فوتبال ايران ضعيف است

عبدالوهاب ابوالهيل

هافبك 27 ساله عراقي متولد شهر بغداد است. به گفته خودش در اوج دوران بازيگري به فوتبال ايران آمده و از شرايط جاري هم رضايت كامل دارد.
عبدالوهاب ابوالهيل مثل همه بچه هاي عراقي از دوران كودكي عاشق فوتبال بود و از همان سنين كودكي در كوچه پس كوچه هاي بغداد به همراه بچه هاي هم محله فوتبال را آغاز كرد زمين هاي خاكي و بعد هم بالاخره باشگاه هاي بزرگ فوتبال عراقي مثل الشعب و الطلبه .
حالا ابولهيل با 63 بازي و 19 گل ملي يكي از ملي پوشان با تجربه و تاثير گذار تيم ملي عراق است . ابوالهيل از شرايط حاكم بر ليگ برتر فوتبال ايران و تيم استقلال اهواز كاملا رضايت دارد و شايد مدت زيادي در اين تيم بماند.
هافبك عراقي استقلال اهواز ميهمان گروه فوتبال ايپنا بود.
ايپنا: چرا ايران را براي ادامه فوتبال انتخاب كردي ؟
ابولهيل : اهواز شهر دوست داشتني براي من بود . در اين جا با شرايط كاملا هماهنگ بودم و هيچ مشكلي نداشتم و زندگي كردن در ميان مردمي كه مثل خودهم حرف مي زنند و فرهنگي شبيه به مردم عراق دارند. زندگي در اهواز هم خيلي راحت است از طرفي مدير عامل و باشگاه هم توجه و محبت زيادي نشان دادند. همه شرايط مهيا شد تا فوتبال ايران و استقلال اهواز را انتخاب كنم . البته با اماراتي ها و باشگاه قبلي ام مشكلاتي داشتم خصوصا بر سر مسائل مالي اختلافاتي پيش آمد كه ترجيح دادم از اين تيم جدا بشوم و به ايران بيايم .
ايپنا: پس فوتبال ايران را به كشورهاي خليج فارس ترجيح داديد؟
شما با آنها اختلاف زيادي داريد. اصلا در زمين، فوتبال شما با آنها متفاوت است. فوتبال شما در سطح بسيار بالاتري نسبت به كشورهاي خليج فارس قرار دارذد ليگ ايران در سطح خوبي برگزار مي شود و خود من هم طبيعتا بازي كردن در چنين رقابت هايي را به ليگ هاي ديگر ترجيح مي دهم . فكر مي كنم همه بازيكنان عراقي دوست دارند در ليگ ايران بازي كنند از نظر شرايط جغرافيايي هم كه ايران خيلي به عراق نزديك است . از نظر فني هم همه دوست داريم در ليگي با كيفيت ليگ برتر فوتبال ايران بازي كنيم. ايپنا: اما آنها بيشتر پول مي دهند ؟
ابوالهيل: بله ، شرايط مالي خيلي خوبي دارند و پول زيادي هم پرداخت مي كنند ، اما همه چيز پول نيست . سطح فني رقابت ها هم اهميت زيادي دارد. فوتبال عرب ها بيشتر جنبه تبليغاتي دارد. پوشش خبري ليگ آنها مثل كشورهاي اروپايي است امكانات خيلي خوبي دارند اما با همه اين مسائل بازهم ليگ با كيفيتي ندارند.
ايپنا: فكر مي كني جايگاه كنوني فوتبال ايران كجاست؟
ابولهيل : همه به نتايج تيم شما نگاه مي كنند . نتايج شما در اين چند وقت اصلا خوب نبوده است . وقتي با سه گل مقابل كويت شكست مي خوريد يا به اردن يا بحرين مي بازيد ، ديگر جايگاه حقيقي خودتان را از دست مي دهيد. شما مشكلات زيادي در تيم ملي كشورتان داريد. مثلا همان نتايج ضعيفي كه در رقابت هاي غرب آسيا به دست آورده ايد و يا اصلا شكست تيمشان در برابر خود ما! اگر باز به ايران بياييم شما را مي بريم. ادعا داريم كه فوتبال ايران ضعيف است.
ايپنا: ولي ما بازيكنان سرشناسي در فوتبال ايران داريم كه حتي در اروپا هم مطرح هستند.
ابولهيل: اين يكي از مشكلات اصلي شماست. هميشه به همين اسم ها دل مي بنديد اما چه سود؟
ابوالهيل : فكر مي كنيد ستاره هاي زيادي داريد كه البته واقعا هم بازيكنان خوبي در فوتبال ايران حضور دارند اما وقتي تيم ملي شما نتيجه نمي گيرد به چه چيزي دل بسته ايد؟
ايپنا: وضعيت استقلال اهواز چه طور است؟
ابولهيل: تيم ما شرايط خوبي دارد . حالا ديگر ليگ ايران براي هيچ كس قابل پيش بيني نيست. هر نتيجه اي امكان پذير است. همه بازي ها هم سخت است فكر مي كنم تيم ما در شرايط خوبي قرار داردو براي همه حريفانش مشكل ساز بشود. در ايران هميشه سه تيم تهراني شهرت و محبوبيت دارند ولي حالا شرايط براي همه مساوي شده و هيچ ضمانتي براي پيروزي وجود ندارد.
ايپنا: نمي شود با حرف به جايگاهي رسيد اما ما فكر مي كنيد كه مي توانيم در جمع سه تيم اول حضور داشته باشيم.
ابوالهيل: با بازيكنان خوب، تماشاگران متعصب و امكانات مناسبي كه در اختيار داريم بايد بتوانيم به اين هدف برسيم. قدرت ما در حدي است كه مدعي حضور در بالاي جدول باشيم.
ايپنا: از چه سالي به تيم ملي عراق دعوت شدي؟
ابولهيل : براي نخستين بار در سال 95 به تيم ملي دعوت شدم در حالي كه فقط 18 سال داشتم . در يك تورنمنت بين المللي كه به ميزباني هلند برگزار شد پيراهن تيم ملي را بر تن كردم . اگر بدشانسي و مصدوميت به سراغم نمي آمد در جام ملتهاي اسيا 96 هم عراق را همراهي مي كردم اما بعد از ان در لبنان 2000 حضور داشتم. به خاطر مشكلاتي كه در فوتبال عراق داريم بازي هاي ملي كمي انجام مي داديم و از حالا تعداد بازي هايم از 100 بازي هم رد شده بود.
ايپنا: در اين مدت هيچ وقت مورد آزار و اذيت و شكنجه هاي مسئولان قرار نگرفته ايد؟
ابوالهيل: راستش را بخواهيد هيچ وقت خود من مورد آزارو اذيت و شكنجه ديگري قرار نگرفتم و حتي شاهد آن نبودم اما چيزهايي از بعضي از هم بازيكنان مي شنيديم كه بعضي ها رو بازداشت مي كردند. خصوصا بازيكناني كه از نظر آنها در شكست مقصر بودند جريمه مي شدند اين قانون در آن زمان اجرا مي شد.
ايپنا: وضعيت فوتبال عراق در زمان فعلي چه طور است؟ ابوالهيل : ما مشكلي از نظر امكانات و اين مشكل نداشتيم البته تا قبل جنگ از خليج فارس نتايج تيم ملي هم خيلي خوب وبد ولي بعد از جنگ واقعا فوتبال عراق دچار مشكل شد.
ايپنا: حالا وضعيت فوتبال عراق چه طور است؟
ابوالهيل از شرايط امروز واقعا نمي دانم چه بگويم ؟ ما هيچ امكاناتي نداريم. واقعا هيچ !

وضعيت فوتبال امروز عراق چيزي شبيه به يك فاجعه است . البته تيم ملي بازهم شرايط بهتري دارد. اشتانگه مربي خوب و واقعا دلسوزي است كه حتي از جيب خودش به بچه ها هم كمك مي كند . او براي همه بازيكنان پيراهن تهيه كرد و واقعا زحمت زيادي براي تيم ملي كشيد. در مقابل امريكايي ها هيچ دخالتي نمي كنند. آنها اصلا توجهي به مردم و فوتبال عراق ندارند .
ايپنا: بعضي ها مي گويند مردم عراق از اين شرايط راضي هستند؟
ابوالهيل : چه كسي اين حرف ها را مي زند من اصلا كاري به سياست ندارم و هميشه بدون حاشيه دنبال فوتبال بازي كردن بوده ام اما اين طوري هم كه نمي شود . آنها آمده اند و كشور ما را اشغال كرده اند و حالا بايد به كشور خودشان بازگردند هيچ كسي آنها را دوست ندارد عراقي ها مي خواهند آزاد باشند مي خواهند استقلال كشورشان را به دست اورند چيزي كه آنها از ما مي گيرند.
ايپنا: آينده فوتبال عراق را چطور مي بيني؟
ابولهيل: ما بازيكنان بسيار با استعدادي داريم اما هيچ امكاناتي در اختيارمان نيست ، شباهت ما با فوتبال ايران خيلي زياد است چون ما هم مثل شما عاشق فوتبال هستيم اما شرايط ماو شما قابل مقايسه نيست. اگر امكانات شما – سرمايه شما و مديران خوب شما در اختيار ما بودند حالا چندين لژيون عراقي در اروپا بازي مي كردند . در زمان صدام كه حضور بازيكنان در اروپا ممنوع بود و فقط كشورهاي خليج فارس به خاطر دوستي با عدي مي توانستند از بازيكنان استفاده كنند.
ايپنا: تيم ملي عارق چه هدفي را دنبال مي كند؟ ابولهيل: خيلي از ملي پوشان ما خارج از عراق فوتبال بازي مي كنند . با اين شرايط هماهنگي هاي لازم را در تيم ملي نداريم اما همه با هم يك دل هستيم. ما در كل عراق هم يك زمين تمريني مناسب هم نداريم و وقتي به تيم ملي دعوت مي شويم بايد در هر جايي كه مي شود تمرين كنيم كه البته اين تمرينها براي نزديك شدن بازيكنان به يكديگر است و نه از جنبه هاي فني. آنهايي كه هنوز در داخل عراق هستند تمرينات خودشان را در خانه دنبال مي كنند و با اين شرايط هم باز به دنبال دفاع از حيثيت فوتبال عراق و حتي قهرماني در جام ملت هاي آسيا هستيم . چرا نبايد به قهرماني فكر كنيم در حالي كه تيم بسيار خوبي را در اختيار داريم؟ باور كنيد در همين جام ملت ها با شما بازي كنيم يك بار ديگر ايران را شكست مي دهيم!
ايپنا: فكر مي كني عراقي هاي بيشتري در آينده به فوتبال ايران مي ايند؟
ابوالهيل : گفتم كه چرا به فوتبال ايران علاقه مند هستيم . از جهتي هميشه شيعيان علاقه خاصي به هم دارند و اصلا با يكديگر احساس غربت نمي كنند . عراقي ها هم ملت ايران را خيلي دوست دارند و اگر شرايط مساعد باشد شايد خيلي ديگر از هم وطنان من هم دوست داشته باشند در ايران بازي كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

[سايت خبرگزاري ورزش ايران، ايپنا]

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2056

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفت وگوي ايپنا با عبدالوهاب ابوالهيل، هافبك 27 ساله عراقي: ادعا داريم كه فوتبال ايران ضعيف است' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016