$pda_agents = Array('Windows CE', 'NetFront', 'Palm OS', 'Blazer', 'Elaine', 'WAP', 'Plucker', 'AvantGo'); $http_user_agent = $_SERVER['HTTP_USER_AGENT']; foreach($pda_agents as $pda_agent) { $found = stristr($http_user_agent, $pda_agent); if($found) header('Location: /english/pda.php'); } ?>
در همين زمينه
5 اردیبهشت» تهمینه میلانی: نمیخواهند من حرف بزنم،میخواهند حرفهای من را سانسور کنند، شفاف
بخوانید!
29 فروردین » آثار شجریان از این پس در خارج از ایران منتشر میشود، کلمه
28 فروردین » خواستم بگویم این نگاه اشتباه است - پای حرفهای تهمینه میلانی در کافه خبر 28 فروردین » نباید اکثریت آثار نمایشگاه کتاب با تجدیدچاپی ها باشد 28 فروردین » زبان فارسی در دانشگاه روحالقدس لبنان تدریس میشود 28 فروردین » وزیر ارشاد در الجزایر: تمدن اسلامی مورد بیتوجهی واقع شده است - دعوت از زن مبارز الجزایری
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! خواستم بگویم این نگاه اشتباه است - پای حرفهای تهمینه میلانی در کافه خبرکارگردان فیلم« یکی از ما دونفر » معتقد است که در این فیلم هم همان نگاه انتقادی و اجتماعی همیشگیاش را دارد. آزاده سهرابی - خبرآنلاین، تهیمینه میلانی و السا فیروز آذر هفته پیش مهمان کافه خبر بوند، بهانه دعوت، اکران عمومی فیلم «یکی از ما دو نفر» بود. فیلمی که کارگردان و نویسندهاش میلانی است و بازیگر نقش اول زن آن هم فیروز آذر . گفت و گوی ما با این کارگردان و بازیگر از تفاوت نگاه میلانی در این فیلم با آثار دیگرش آغاز شد و به موقعیت شخصیتها و کنشهایشان رسید، پرسشهایی را که کاربران خبرآنلاین مطرح کرده بودند از میلانی پرسیدیم.
هیچ وقت ضد مرد نبودهام این کارگردان خاطرنشان میسازد:« به عنوان مثال در «واکنش پنجم» داستان در مورد حضانت بچه بعد از مرگ پدرش است؛ روایت درگیری عروس با پدر شوهر و برادر شوهرش. در آنجا شخصیت حاج صفدر را آدمی منفی ندیدم. او از اصولی برآمده و اشکال نیز در همین اصول است. قانون نیز براساس همین اصول شکل گرفته است. اصولی که کاملا مردانه نوشته شده است. ما درگیر نقد این اصول هستیم. در نتیجه از آنجا که قوانین یک سویه است، چنین تصور میشود که من علیه مردان هستم.» نگاه انتقادی دارم او میافزاید:«شما ببینید سیاستهای غلط این سالها باعث شده تا روابط دختران و پسران ما سطحی شود. قبلا اصلا اینگونه نبود و همه چیز به آهستگی پیش میرفت. اما حالا این اتفاق برای دختران و پسران ما هر دو افتاده است. » میلانی در مورد شخصیت زن اصلی داستان که در خارج از کشور بزرگ شده و حضورش در متن جامعه فعلی میگوید:« در طول چند دهه گذشته یک فرهنگ غلط در جامعه ما به وجود آمده که میگوید کسانی که رفتند خارج و برگشتند، خیلی بی اخلاق هستند. خواستم بگویم این نگاه اشتباه است.» به عقیده میلانی «رفتار جوان ایرانی که در داخل کشور بزرگ شده با جوان ایرانی که خارج از کشور بزرگ شده، کاملا متفاوت و قابل تشخیص است. آنها رو راست هستند و دروغ نمیگویند و معمولا بازی نمیکنند. اما اینجا جوانها مدام در حال برنامه چیدن هستند، چون مجبور میشوند، مدام به خانوادهها دروغ بگویند.» کارگردان فیلم «بچههای طلاق» می افزاید:«این که دختر داستان از خارج میآید، یک دلیل دیگر هم دارد. شما الان اگر به آپارتمان من بیایید، میبینید خیلی مدرن است. میگویند شبیه آپارتمانهای نیویورک است. با این حال من وقتی به خانه دوستانم در آمریکا میروم ، میبینم که خانههایشان سنتی است. قلیان و کرسی و... دارند. این نشان میدهد، آنها که دور میشوند، بیشتر دنبال هویت هستند.» او با بیان این مطلب که جوانهای ما ترجیح میدهند برای تعطیلات بروند دبی یا ترکیه، اما جوانهای آنطرف دوست دارند بیایند ایران و بروند شیراز و اصفهان را ببینند، میگوید:« در واقع علت اینکه دختر فیلم معمار است و از خارج میآید، این است که او به خاطر پس زمینه بختیاری که دارد، در کنار چادری که در محوطه سنتی طراحی میکند، طرح یک چادر مدرن را هم میریزد تا بگوید سنت و مدرنیته با هم منافاتی ندارد.» حتما ربط دارد از مردهای حسود بیشتر ضربه خوردم تا همکاران زن او با اشاره به ضخصیتهای فیلم «یکی از ما دونفر» میافزاید:« من در واقع خواستم کلیشه شکنی کنم، و نشان دهم که لزوما در محیط کاری زنها نیستند که با هم مشکل دارند. ممکن است یک مرد باشد که مشکل ساز شود.» انتخاب رشته معماری دلیل داشت میلانی میافزاید:«علت اینکه معماری را انتخاب کردم هم مهم است. شهرهای ما بی هویت شده است به اندازه ای که جوانهایمان بی هویت شده اند. مثلا همان طور که در فیلم گفته میشود مسجد شیخ لطف الله 400 سال پیش در زمان صفویه ساخته می شود. در آن زمان شبیه این مسجد در دنیا وجود نداشته و الان به عنوان یکی از زیباترین سازههای معماری جهان شناخته میشود. در واقع این گنبد خوابیده زیبا در دنیا تک است. حالا بعد از 400 سال ما که می خواهیم مسجد بسازیم عین آن میسازیم. در حالیکه در مراکش، دبی و... مساجدی که میسازند با روح جوانها هماهنگ است تا جوان را جذب خود کند. شخصیتی که زیاد میبینیم این بازیگر که سابقه دستیاری میلانی را هم دارد، میافزاید:« در خانوادههای ما به دختر به اندازه پسر نه اعتماد به نفس میدهند و نه آزادی. حتی حرفهایی مدام زده میشود، در جهت گرفتن اعتماد به نفس دختران، مثل اینکه زود ازدواج کن و... نتیجه این نگاه میشود همین وضعیتی که می بینیم. از دل این نگاه مانیاهایی به وجود میآیند که هم و غمشان این است که از نظر فیزیکی برای مرد جذاب باشند. اما سارا اینگونه نیست، شما می بینید او ساده پوش است.» تهمینه میلانی معتقد است :« بیس قصه همان طور که گفتم از درد و دل جوانها از محیط کاری نا امن و نگاه جنسیتی که کارفرماهای مرد به زنها دارند،به من منتقل شد و من روی این محور حرکت کردم.» او می افزاید: «اما الان مانیا قابل تعمیم به خیلی از طبقهها و گروههاست. دختری که به خودش نگاه مصرفی دارد.» او در مورد خط روایی و راوی فیلم هم می گوید:« ما یک خط روایی ساده داریم در فیلم. این قصه را در واقع سارا دارد روایت میکند. ما سارا را به عنوان قهرمان انتخاب کردیم. برای همین اتفاقاتی را که سارا نمیبیند، ما هم نمیبینیم. به عنوان مثال سارا نمیتواند جایی که بابک با مادرش تنهاست، باشد و ماهم در فیلم این لحظات را نداریم.» این کارگردان در پاسخ به این پرسش که اگر شما به چنین شیوه روایی پایبند هستید، چرا فیلم پر از خلوتهای بابک است؟ میگوید:« این را میدانم که کجاها را جر زدم. چون لازم بود. منتها چون ادامه سکانسهایی بود که با سارا داشت کمی جر زدیم.» شخصیت سارا برایم جذاب بود این بازیگر میافزاید:« من سر فیلم «آتش بس» دستیار ایشان بودم و اولین بار به عنوان دستیارشان فیلمنامه این فیلم را خواندم و شخصیت سارا را دوست داشتم. اما آدمهای مختلف میآمدند و میرفتند و من مدام با خودم میگفتم کاش نقش را به من بدهند.» تهمینه میلانی هم معتقد است که برای او از اول حضور بهرام رادان و السا فیروزآذر در این فیلم مشخص بودهاست. او در مورد دلیل انتخاب رادان میگوید:« بهرام رادان کاراکترش شبیه بابک نیست، اما پتانسیلهای او را باید بشناسید تا متوجه شوید چرا به نظر من برای ایفای این نقش مناسب بود.» روایت فیروزآذر از همبازی شدن با رادان به گفته این بازیگر، « بهرام رادان در واقع وقتی برای نقش خودش انرژی میگذاشت، به من هم انرژی منتقل میشد. او هم خیلی خوب بازی می کرد و هم به من کمک می کرد. به نظرم مناسب ترین بازیگر برای نقش بابک، بهرام رادان بود؛ چون خصوصیت مهم بابک اعتماد به نفس اوست و این را بهرام رادان داشت و خیلی لازم نبود، روی آن کار کند . او به نظرم بازیگر بسیار خوبی است. پاسخهای میلانی به پرسشهای کاربران خبرآنلاین چرا این فیلم را ساختید به نظرتان تکرار آتش بس نیست؟ آزادی یک کارگردان برای ساخت یک فیلم دلخواه چقدر است؟ آیا صحت دارد عوامل فیلم، فیلمبرداری در کاروانسرای خانات را بدون اجازه مالکان انجام دادند و آنها شکایت کردند؟ در کارنامه کاریتان این فیلم چه جایگاهی دارد؟ تجربه بعدیتان مشخص است؟ شما به ساخت فیلمهای اجتماعی علاقه دارید و الان کسی مثل اصغر فرهادی با این سن و سال فیلمهای موفق اجتماعی میسازد. تحلیلتان از فیلمهای او چیست؟ Copyright: gooya.com 2016
|