$pda_agents = Array('Windows CE', 'NetFront', 'Palm OS', 'Blazer', 'Elaine', 'WAP', 'Plucker', 'AvantGo'); $http_user_agent = $_SERVER['HTTP_USER_AGENT']; foreach($pda_agents as $pda_agent) { $found = stristr($http_user_agent, $pda_agent); if($found) header('Location: /english/pda.php'); } ?>
در همين زمينه
28 اسفند» بهره برداری از مجهزترین سینمای کشور در مشهد28 اسفند» «نبرد تايتانها» فيلمي آخرالزماني با رويكرد اسلامهراسي، فارس 8 اسفند» انتقاد شدید طلاب حوزه علمیه از جشنواره فیلم فجر، جهان 8 اسفند» اخراجی ها ۳ حمایت تلویزیون و سایر نهادها را دارد تا ركوردشكن شود! مهر 3 اسفند» در پی موفقیت فرهادی در برلیناله؛ بیانیه انجمن منتقدان درباره درخشش سینمای نوین ایران، مهر
بخوانید!
3 فروردین » بهار 89 آغازی جنجالی برای تئاتر
3 فروردین » شیرینی سفرهای نوروزی ایرانیان به کام کشورهای همسایه!، مهر 3 فروردین » ماجرای آلودگی آب تهران - عقبگرد وزیر بهداشت 3 فروردین » قدمت 2500 ساله ماهی قرمز بر سر سفره نوروز ایرانیان، مهر 3 فروردین » فرصت مغتنم تعطیلات نوروزی برای مطالعه را از دست ندهیم
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! پرفروشهای دهه ۸۰ چه فیلمهایی بودند؟علی اناری - خبرآنلاین پدیده ریزش مخاطب که طی سالهای اخیر از آن به عنوان مهمترین معضل و درد سینمای ایران تعبیر شده است، در سال 89 سیری صعودی به خود گرفت و علیرغم افزایش 33 درصدی قیمت بلیت سینما نسبت سال قبل، فروش فیلمها با افتی شدید مواجه شد چنانکه در پایان این سال تنها فیلمی که توانست مرز میلیونی را رد کرده و وارد باشگاه میلیاردیها شود «ملک سلیمان» ساخته شهریار بحرانی بود.
نکته مهم در این میان، شناخت درست از رابطه اقتصاد سینما با میزان مخاطب است. توجه به این حقیقت ضروری است که فروش بالای برخی فیلمها دلیلی بر رونق بازار سینما نمیتواند باشد چه آنکه با یک جمع و تفریق ساده و مقایسه قیمت بلیت سینما در ادوار مختلف و سالهای گذشته، مشخص میشود افت حضور مخاطب در سالنهای سینما روندی سرسام آور در پیش گرفته است. در واقع باید گفت افزایش قیمت بلیت تنها به عنوان سرپوشی شیک، از عیان گشتن بیش از پیش این حقیقت جلوگیری کرده است. تاکید بر واژه باشگاه میلیاریها شاید آنقدرها مهم نباش چه آنکه دیگر حتی فروشهای میلیاردی هم دردی از دردهای اقتصاد آفتزده سینمای ایران دوا نمیکند، اما نیاز به یک شاخص منحصربفرد و جدا کننده، ما را بر آن داشت تا در چند جای این گزارش از این اصطلاح استفاده کنیم. داستان فروشهای میلیاردی در سینمای ایران از دهه 80 و فیلم «آتش بس» ساخته تهمینه میلانی آغاز شد و پس از فروش حیرتآور این فیلم بود که تکاپوی سایر فعالان عرصه سینما برای وارد کردن آثارشان به لیست میلیاردیها، شکلی جدی به خود گرفت. در واقع از آن تاریخ به این طرف، در هر دوره اکران لحظه شماری برای رد کردن رقمهای میلیونی از سوی سرمایه گذاران برخی فیلمها و البته دوستداران سینمای ایران کلید زده میشد. با نگاهی گذرا به لیست 10 فیلم پر فروش و میلیاردی دهه 80 متوجه نکته جالبی میشویم؛ هشت فیلم از این 10 فیلم هر کدام به میزانی وامدار سینمای کمدی بوده و به غیر از «دعوت» ساخته ابراهیم حاتمیکیا و «ملک سلیمان» اثر شهریار بحرانی، هر کدام کم یا زیاد، موقعیتهای طنز و شخصیتهای کمیک را دستمایه داستان اثر خود قرار دادهاند. از طرف دیگر در مقابل فیلمهای پرفروش و میلیاردی آثار کم فروش را هم داریم که بسیاریشان حتی هزینه پوسترهای خود را از گیشه بدست نیاوردند. در میان کم فروشها ژانرهای کودک و نوجوان، دفاع مقدس و سینمای موسوم به مخاطب خاص رکورد دار شکست در گیشه هستند. با نگاهی به سال تولید فیلمهای هر دو لیست متوجه میشویم عمده فیلمهای پر فروش و میلیاردی دهه 80 در نیمه دوم این دهه ساخته شدهاند، اما این درصد در فیلمهای کم فروش به نسبتی تقریباً مساوی در میان سالهای مختلف تقسیم شده است. نکته قابل توجه در این میان اختلاف فاحش و عجیب و غریبی است که بین فیلمهای پرفروش و کم فروش وجود دارد. صدر لیست فیلمهای پرفروش «اخراجیها - 2» با فروشی معادل سه میلیارد و 750 میلیون تومان جا خوش کرده است، در حالی که ردیف اول لیست کم فروشها به فیلم «خاموشی دریا» با فروشی برابر یک میلیون و 238 هزار تومان اختصاص دارد. تنها نتیجهای که از این اختلاف باور نکردنی بین پرفروشترین و کم فروشترین فیلم دهه 80 میتوان گرفت، نبود تعادل و نسبت نرمال در توجه مخاطبان به تولیدات سینمای ایران است. اینکه باید به فروشهای مقطعی و میلیاردی برخی فیلمها دل خوش کرده و در صدد افزایش اعضای باشگاه میلیاردیها باشیم، یا تعادل بخشیدن به ذائقه مخاطب و کم کردن فاصله بین پر فروشترین فیلم و کم فروشترین فیلمهای تولید شده در بطن صنعت سینمای ایران را در دستور کار خود قرار دهیم؟ سوالی است که جواب آن میتواند راه نجات سینما از بحران کنونی باشد. Copyright: gooya.com 2016
|