$pda_agents = Array('Windows CE', 'NetFront', 'Palm OS', 'Blazer', 'Elaine', 'WAP', 'Plucker', 'AvantGo'); $http_user_agent = $_SERVER['HTTP_USER_AGENT']; foreach($pda_agents as $pda_agent) { $found = stristr($http_user_agent, $pda_agent); if($found) header('Location: /english/pda.php'); } ?>
بخوانید!
4 اسفند » خودکشی و مرگ سه زن در کردستان، هرانا
4 اسفند » عکاس پشتبام تهران؛ برنده جایزه بهترین عکس خبری، شایسته ستایش یا لایق سرزنش؟ دويچه وله 4 اسفند » از خواستههای روشن و مشخص آقای کروبی تا چرا بچههای سبز بايد به خودشان افتخار کنند 4 اسفند » بيا بيارا سپيدهها را، شعری از رضا مقصدی 3 اسفند » "باد سرنوشت زنان را میسازد!" گپی با بتين قبادی، برنده خرس بلورين برليناله، دويچه وله
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! عکاس پشتبام تهران؛ برنده جایزه بهترین عکس خبری، شایسته ستایش یا لایق سرزنش؟ دويچه ولهجایزه بهترین عکس خبری سال ۲۰۰۹ به پیترو ماستورزو تعلق گرفت. عکس او سه زن ایرانی را نشان میدهدکه بر پشتبام الله اکبر سر دادهاند. ماستورزو در گفتگویی با اشپیگل از انتقاد برخی عکاسان ایرانی نسبت به جایزهاش میگوید. ۲۳ بهمن ماه سال جاری نام ایران و جریان انتخابات بحثبرانگیز این کشور بار دیگر در رسانههای خبری بسیاری از کشورها به میان آمد؛ کانون توجه این بار عکسی بود که پیترو ماستورزو، عکاس آزاد ایتالیایی در روز سوم تیر ۱۳۸۸ از پشتبامی در تهران به ثبت رسانده بود. این تصویر سه زن را نشان میداد که در هنگام غروب روی پشتبام منزل در حال سر دادن فریاد الله اکبر هستند. عکس درست زمانی به ثبت رسیده بود که تظاهرات اعتراضآمیز در مخالفت با نتیجه انتخابات در خیابانها با مقابله سنگین نیروهای انتظامی و امنیتی روبرو شده و به این ترتیب مردم دامنهی اعتراض خود را شبها به پشببامها کشانده بودند.
عکس پیترو ماستورزو به خاطر تأثیر گذاری فراوان و آنچه که داوران "نشاندهندهی تنش حاکم در ایران" خواندند، توانست جایزهی بهترین عکس خبری سال ۲۰۰۹ (World Press Foto) را از آن خود کند. به همین بهانه اشپیگل گفتگویی را با این عکاس جوان ایتالیایی در روز ۲۱ فوریه روی وبسایت خود منتشر کرد. ماستورزو در این گفتگو از سفر خود به ایران، دستگیریسه روزهو همچنین چگونگی پیدایش این عکس میگوید. فراموش کردن خطر وی در پاسخ به پرسشی که خبرنگار اشپیگل از وی در مورد چگونگی دستگیریاش میپرسد، میگوید، یک شب پیش از انتخابات به همراه همکار خود در خیابان ولیعصر در تهران مشغول عکسبرداری از هواداران میرحسین موسوی در برابر پوستری از آیتالله خمینی بوده است که با چند بسیجی موتورسوار روبرو میشود. بسیجیان از وی و همراهش در پاسگاهی بازجویی میکنند و تمام تجهیزات آنها از جمله کارتهای حافظهی دوربین را مورد بررسی قرار میدهند. به گفتهی ماستورزو بسیجیان او و دوستش را هر شب ساعت یک بامداد به هتل میآوردند و ساعت هفت صبح به دنبال آنها میآمدند و بار دیگر آنها به پاسگاههای مختلف پلیس میبردند. سرانجام پس از سه روز این دو "آزاد میشوند." فریادهای اللهاکبر، سوژههای عکس درست یک شب پس از انتخابات او فریادهای الله اکبر اعتراضی مردم بر بامها را میشنود. خانوادهی میزبان ساعتها برای وی از معنا و مفهوم این فریادها و پیشینهی آن که به زمان انقلاب ایران باز میگردد، میگویند و به این ترتیب در همان شب او مطمئن میشود که این فریادها سوژهی اصلی عکسهای بعدی او خواهند بود. عکس برنده جایزه نیز در یکی از همین شبها شکار میشود. ماستورزو در آن زمان مهمان خانوادهای در جنوب شهر تهران است که بیشتر منطقهای سنتی و محافظهکار شناخته میشود. همانند شبهای دیگر او برای یافتن سوژهی عکاسی به روی بام میرود. سه زن ناشناسی که در تصویر دیدهمیشوند، همسایههای روبرویی هستند که برای الله اکبر گفتن به روی بام آمدهاند. جایزهای به خاطر غربی بودن ماستورزو خود بر این نکته واقف است که "عکاسان ایرانی مطمئنا بیشتر از وی خود را به خطر انداختهاند" اما به باور وی "برای شرح یک داستان بایستی از ذهن هم استفاده کرد." او معتقد است که نباید خود را به خطر مرگ انداخت تا بتوان داستانی را بیان کرد. ماستورزو روزهای اقامت خود در تهران را به خاطر میآورد و اینکه در زمان اعتراضهای خیابانی "افراد زیادی را دوربین به دست در خیابان دیده بود. اما بعدتر وقتی که عکسهای آنها را در تلویزیون یا اینترنت میبیند به هیچ عکسی از پشتبامهای تهران برنمیخورد." در پایان این گفتگو، زمانی که خبرنگار اشپیگل از پیترو ماستورزو میپرسد که دریافت این جایزه چه تأثیری را روی زندگی و فعالیتهای آتی وی خواهد گذاشت، او پاسخ میدهد: «تا کنون برای من به عنوان یک خبرنگار آزاد، داشتن درآمد از طریق عکاسی مشکل بود، امیدوارم که از این پس آسانتر شود.» Copyright: gooya.com 2016
|